Thursday, December 08, 2005

أسباب بسيطة



"إنت ليه مش بتمسك إيدي وإحنا ماشيين في الشارع؟"
"لأ بلاش...افرضي حد من قرايبك شافنا؟ والا حد من أصحاب أخوكي في الكلية؟ إن شاء الله يا حبيبتي بكره نتخطب وامسك إيديكي ادام الدنيا كلها".

.................................

"إنت ليه مش بتمسك إيدي وإحنا ماشيين في الشارع؟"
"علشان مش عاوز حد يفتكر إننا علشان اتخطبنا هنصيع بقى ونعيش حياتنا...وبعدين بصراحة كده أنا مستحرم...إن شاء الله بكره نتجوز وامسك إيدك وإنتي مراتي حبيبتي في الحلال".

.................................

"إنت ليه مش بتمسك إيدي وإحنا ماشيين في الشارع؟"
"يا حبيبتي إحنا مش مراهقين بقى هنمسك إيد بعض في الشارع وكده...إحنا اتنين متجوزين ومحترمين وعندنا بيت نعمل فيه اللي عاوزين نعمله".

.................................

"إنت ليه مش بتمسك إيدي وإحنا ماشيين في الشارع؟"
"يعني امسك إيدك والا امسك إيد البنت والا اشيل الأكياس دي كلها؟!"

.................................

"إنت ليه مش بتمسك إيدي وإحنا ماشيين في الشارع؟"
"إيدك إيه بس اللي هامسكها دلوقتي! إنتي عاوزه جوز بنتك يقول علينا كبرنا وخرفنا؟!"

.................................

"أنا بس كان نفسي تمسك إيدي وإحنا ماشيين في الشارع...عادي يعني...من غير مناسبة أو هدف محدد...بس تمسك إيدي...ماكنتش عاوزاك تمسكها علشان تسندني أو علشان أنا مش قادرة أمشي لوحدي مثلاً...أو علشان ده الصح اللي مفروض تعمله مع مراتك وهي عيانة...ولا علشان...زي دلوقتي...أنت خايف لو سبتها وقمت هاموت...لأ...تمسك إيدي علشان أنت عاوزها تفضل في إيدك...بس".

62 comments:

  1. ما هو مش ممكن كل ما تكتبي ندخل هنا و نقول حلو قوى و جبار و عظيم و أموت أنا و الكلام ده.

    ReplyDelete
  2. يوه! طب لو مش عاجبك قول يا تنين! ما تقول ;)

    تصدق إني بقالي فترة فعلاً بأفكر أشيل حكاية التعليقات دي؟ ولو حد استبد به الشوق إنه يقول لي حاجة يبقى يبعتها إيمايل يعني. قلت كده لواحد صاحبنا قال لأ ما تعمليش كده...هأحس إنك مغرورة! ما حبتش أقول له إني أصلاً من غير حاجة مغرورة :PPP

    صباح الفل :)

    ReplyDelete
  3. يا سلام يا سلام يا حلاوة يا حلاوة :)
    بس خلاص

    ReplyDelete
  4. فعلا نهتم كثير بما يراه الناس اكثر مما نهتم بمشاعرنا
    والناس تهتم بما نفعل اكثر مما تهتم بما نشعر
    ماذا يحدث لو اهتم كل بنفسه وباحساسه ولغى رقابته للاخرين

    بيتهيالي دنيتنا هتبقى احلى كتير

    ReplyDelete
  5. الله..
    سلمت يداك أمسكها أم لم يمسكِ

    ReplyDelete
  6. لا يا رحاب، تشيلى حكاية التعليقات إيه بس
    و انا لمّا أحب أعبرلك عن مشاعرى، أقولها فين؟ فى إيمايل؟ لأ يا ستى
    مشاعرى ليكى لازم تبقى على الملأ كدة زى ما هو المفروض يمسك إيديها :)
    دة حقك

    ReplyDelete
  7. aياه ع السؤال نفسه رغم تركيبته البسيطة
    الغريب انه دايما بيرد عليه

    جميل أوى

    ReplyDelete
  8. انا حأعمل بعد كده جملة رسمية ارد بيها دايماً بدل ما كل مرة أتثبت و معرفش أجيب كلام...
    تحفة بجد !!

    ReplyDelete
  9. ياساتر يارب
    حلوه وجمبه وكل حاجه بس سوداويه ياستى
    مخرجنيش من المود بتاعها غير "ماتسيبيه يمسكها يافوزيه يمكن تطرى"

    ReplyDelete
  10. يا رحاب يا بنتي ... الله ينور عليكي ..
    يسعدني أهديلك أي أغنية لأسمهان من على موقع مزيكا .. ويحضرني أغنية "دخلت مرة ف جنينة"
    .. يعني .. بما إني النهاردة دخلت في جنينتك.

    تحية عطرة
    محمود

    ReplyDelete
  11. روعة
    نفسى اقدر امسك التفاصيل الصغيرة الكبيرة زيك بس مشعارف
    انا عارفها وحاسس بيها بس مشبقدر اطلعها كلام
    بس ساعة ما بقرالك
    بنط واقول اهى هى دى
    روعة بجد

    ReplyDelete
  12. this is my mail joujou_bekh@hotmail.com 3ashan teb3atili w a3raf mailek w lama te7remina mn el ta3li2 3al blog nela2i 7aga newsalek biha 2ew3i te3meli keda ya Hadouta :) ama 3an mawdou3 mask el 2eden fa .....zay ma katabti bel zabt :)

    ReplyDelete
  13. خايف أكون زيه

    بس والله هي اللي كانت بتسحب ايدها من يدي وأنا مليش ذنب

    طيب أعمل ايه

    أمسكها تسحبها

    أسيبها تزعل

    بس يا رحوبه بلاش فضايح تاني
    والنبي بلاش واستري علينا
    دا احنا رجاله برضه

    ReplyDelete
  14. يااااه، فكرتيني بأغنية أنغام الأخيرة "بحبك وحشتيني" وحاجات صغيرة بتفرق أوي.. مع إنها عندهم مش مهمة ده إذا أدركوها..

    ReplyDelete
  15. Twenty years ago,when I was newly married, my husband was holding my hand in the street and we were going to be arrested by the police (I live in a one of the Gulf countries). He could not believe we were married.
    I will never forget that day!
    I loved your post..and I like your blog ..a lot.

    ReplyDelete
  16. جميلة الفكرة دي و بسيطة

    أحمد شوقش

    ReplyDelete
  17. bravo Rehab, excellent as usual

    ReplyDelete
  18. Instead of praising you here, i do among friends cuz yr posts get stuck in my memory for a while..
    This one ba2a touched me cuz I have a problem with men who denounce public affection.. wa bel taaly my comment is
    يسلم فمك يا بيري

    ReplyDelete
  19. بسيطة جدأً و فى الجون... اذا لم تعتبري لفظ بسيطة اهانة... اسمحيلي اعدي كل شوية اطمن اذا كان مسك ايدك و لا لسة... والله جامدة

    ReplyDelete
  20. -إنت ليه موش بتمسك ايدي ف الشارع
    - صمت
    انا نفسي ف كده -
    - و هو انا لازم اعمل كل حاجة انتي نفسك فيها ؟؟؟

    ReplyDelete
  21. رحاب.. يمكن أكون متأخرة قوى... بس بجد بقالى كتير معرفش أى حاجة عن المدونات الا طشاش كدة...

    الصراحة أنا إحتجت أقرأ الكلام مرتين -رغم سهولته اللى تدخل القلب على طول كدة- بس عشان أقدر أستوعبه وأقدر أفوق من الصدمة وأعلق.. بس بردو مفيش عندى كلمة أقولها غير

    i raise the hat for your gentle words :)

    نهارك سعيد

    ReplyDelete
  22. مراحل مسك الايدين فيما قبل الزواج و بعد الزواج و بعد الخلفه معتقدات خاطئه الأفضل ان نمسك ايدينا طيلة العمر فى الشارع او فى البيت او فى العمل ا....احساس لذيذ بالأمان

    ReplyDelete
  23. سلام
    فقط رائع

    ReplyDelete
  24. Wonder how would this post be when you just reverse the gender, I mean if 'she' was the one who would decline to 'touch' his hands for the same 'simple' reasons!!!! A thought to ponder upon...

    ReplyDelete
  25. lovely !!! Especially the last paragraph, right to the point!

    Missed you my friend,

    Maysoun Saadi

    ReplyDelete
  26. Rehab, your writing is very touching. I found myseld laughing then crying then laughing again. You have amazingly sensitive and genuine feelings. Thank you for writing.

    ReplyDelete
  27. كل يوم بعدي على المدونة
    وابص على ايدها وهي بتقرب من يده
    واول ما تلمسه
    يقوم ساحبها بسرعة
    وحاططها في جيوبه
    بخيل قوي

    ReplyDelete
  28. هي حلوة و ملعوبة و في الجون مفيش اعتراض. بس الحكم كان لازم يشوف اللعبة من الناحية التانية. الرواية بتقول هو جه يمسك إيديها سحبت إيديها و قالت عيب كده الناس تقول ايه!!
    عموما أنا معرفش أمسك إيديها الجو برد و ايديا في جيوبي على رأي منير برد مونتريال يحكم برضه!!

    ReplyDelete
  29. برضه لسة هعدي بكرة كمان وأشوف

    أوعى يكون عاجبك تعاطف الناس معاكي

    وكله عمال يقول جميل
    وحلو

    عايزين نشوف وصال

    ولمسة ايديهم تدفي قلوبنا في ليل الشتا البارد

    ReplyDelete
  30. درش...صباح الفل :) فعلاً...لو بس الناس تبطل تعين نفسها ظباط شرطة على المشاعر والأفكار...باحس ساعات إن الناس مابقتش تعرف تستمتع بحاجة من غير ما تقول لك: بس لو كنت جبتها يمين شوية...بس لو في منها منقط...بس لو كنت أنت نفسك بس على مخطط...حاجة تخنق

    دعاء...هي الدنيا إيه غير سلسلة من الحاجات الصغيرة اللي بتفرق أوي :)

    أبو شنب...تعاطف الناس معايا إزاي؟ أنا مش باعرض مشكلتي في برنامج حياتي...ولا فاتحة المدونة مؤسسة خيرية للي عايز يتبرع ولو بجنيه :)

    حازم وعلاء الدين...أهلاً وسهلاً...للأسف الشديد أنا مش باعرف اكتب غير اللي بيجي لي وباحس به...الحمد لله إني عديت مرحلة مواضيع التعبير اللي بتفرض عليا اكتب من وجهة نظر معينة...اللي عاوز يشوف الموضوع من الناحية التانية يكتب هو عنه :)

    شوقش...المدونة نورت...بس مستنية رأيك اللي بجد في الحاجات اللي أحسن من دي :)

    Faraway...i didn't like "Mars & Venus"...too stereotyping...and pretending to give you the secret of life :) I cannot go to sleep without reading, and I'm an insomniac, do the maths and you'll understand how I manage to read a lot :)

    شكري وتحياتي لكم كلكم :)

    ReplyDelete
  31. يا رحوبة أنا مقصدش اللي فهمتيه

    أنا أقصد تكتبي لنا حاجة جديدة

    نستمتع بيها كلنا

    حاجة تحسسنا بالدفا

    نشوف اتنين بيحبو بعض وماشيين

    واخدين طريقهم

    متعشقين

    زي قزاز الشبابيك

    في منزل زينب هانم خاتون

    بس بجد أنا اتخضيت من تعليقك

    حسيتك رفعتي حاجب ونزلتي التاني

    وقمتي مزعقة فيا

    زي المدير بتاعي ما بيعمل دايما

    تحياتي

    ReplyDelete
  32. انتو مال اهلكم

    ما تكتب اللي هيه عايزة تكتبه
    واللي حاسة بيه

    يعني عايزينها تحس باللي انتو عاوزينه

    رقابة عامة

    بلاش تعليقاتك يا ابو شنب

    كفاية الاخوان المسلمين

    ReplyDelete
  33. امممممم مش عارف ليه مش كنت عايز اعلق ف الاول بس عموما هقول رايي و السلام هو الاسلوب مكرر شويه يعني اقصد ليه انتي مبتعملش كذا ؟ عشان كذا و تكرار السؤال علي فترات زمانيه مع اختلاف الرد قريت حاجات كتير بنفس الاسلوب بس اللي يميزك هنا انك ليكي اسلوب لذيذ بيجمع بين متناقضات احيانا يعني انا حاسس معاكي الدلع و الجديه سوا مع بعض و ف نفس الوقت
    لكن بالنسبه للمضمون بقي و سؤال انت ليه مش بتمسك ايدي ؟ مش عارف مش متصور ان فيه حد بيحب واحده من غير ما يمسك ايديها ممكن مبيمسكش ايدها بحنان و فيه فرق كبير بين انه يمسك ايدها عادي او يمسكها بحب و حنان بس لو مش بيمسك ايدها بجد الفتره دي كلها يبقي هي غلطت اها عاشت معاه
    الا طبعا لو عندها امراض معديه او جربانه مثلا يبقي معاه حق ايه تاني ايه تاني بس مفيش كفايه كده لما افتكر هبقي اكتب تاني

    ReplyDelete
  34. رحاب
    يبدو من ردك أنك أخطأت قراءة تعليقي. طبعا كلنا نكتب ما نشعر به و ندون ما يتقافز في عقولنا و صدورنا. أنا فهمت من قراءة التدوينة الأصلية إنها كانت تعبير عن أحاسيس رقيقة, وضعت تعليقي ليس للمطالبة بأن تكتبي موضوع تعبير محدد، أردت أن ألفت نظر من يقرأ إلى نصف الكوب الفارغ.
    يبدو لي أن شم الورد يجعل الإنسان أكثر هدوءا و تقبلا.
    لماذا نترك مساحة للزائرين لتدوين تعليقاتهم؟ هل فقط ليقولوا برافو؟!!
    عموما يا ستي حصل خير، كان الود أجيب وردة علشان تروقي و تتحفينا
    تحياتي

    ReplyDelete
  35. طبعا تعليق باثر رجعي بس معلش كويس انك لسه منزلتيش حاجة جديدة و كمان نلحق نقولك
    كل سنة وانت طيبة" ماري كريسماس"
    عارفة فكرتيني بحكاية قديمة
    واحدة كانت كل ما تشوف وش جوزها تقوله : انا بحبك !!
    فكان يهز دماغه ويبتسملها ويسكت
    قبل ما تموت قلتله : انا بحبك !!
    فالراجل من شدة تاثره قالها : وانا كمان
    فضحكت وصرحت له لاول مره ان الكلمة ديه هي اللي كان نفسها تسمعها من زمان
    وسحبت ساحبة طويلة وراحت المشوار البعيد
    مش عارف ليه كل ما افتكرها بقعد اضحك
    لا مش فكرة اني معنديش دم
    بس فعلا شر البلية ما يضحك؟؟
    وعجبي

    ReplyDelete
  36. حازم...أنت بتخلط بين موضوعين: تقبلي للنقد (كتابتك هايلة...كتابتك زي الزفت) وبين إن حد يقول لي اكتب إزاي وإيه...في أكتر من موقف الناس علقت تعليقات سلبية وأنا لا مسحت التعليقات ولا حتى دافعت عن نفسي لإني مقتنعة إن كتابة الأدب أو قراءته تجربة ذاتية جداً...زي ما أنا حرة اكتب اللي اكتبه...الناس حرة يعجبها أو ما يعجبهاش اللي بتقراه

    يمكن فعلاً أكون ما قريتش تعليقك صح...بس أنا حبيت أوضح نقطة برضه

    شم الورد أكيد بيخلي الواحد أكثر هدوءاً لكن اللي يضايق لما حد يقولك تشم إيه وإزاي :)

    زي ما أنت قلت...حصل خير...أنا انهيت تعليقي الأول بابتسامة لإني فعلاً ما اتضايقتش للدرجة اللي أنت فاكرها...الحكاية أبسط من كده بكتير :)

    أبو شنب...أنا كنت رافعة حاجب ومنزلة حاجب فعلاً...بس كنت برضه مبتسمة :)

    ReplyDelete
  37. هو حنفى كان يستجرى يمسك ايدى طب دانا كنت اقطعهاله.........هو مامسكهاش لحد دلوقتى؟؟؟؟؟!!!!
    سيبيه يمسكها يا فوزية........

    ReplyDelete
  38. إيه الجمااااااااااال ده؟؟؟؟!!! بجد روعة أوي و إحساس فظيع!! أعذريني لو كان تعليقي عادي بس دي أول مرة أدخل على البلوج بتاعك بعد ماشجعتني فقرتك الهايلة في تياترو زرياب و أكييييييييد
    أكيد مش أخر مرة.أرجوكي متلغيش التعليقات!! و على فكرة إنت عندك حق تبقي مغرورة قوي كمان

    ReplyDelete
  39. عندك حق يا رحاب
    التطور ده متكرر في كثير من العلاقات بين الجنسين
    مش عارف ليه بجد

    ReplyDelete
  40. وكمان سؤال تاني يا رحاب: انت ليه قاعد ساكت؟
    مش لازم اتكلم طول الوقت يعني ممكن نقعد ساكتين، ويفضلواساكتين على طول.
    حلوة :-)

    ReplyDelete
  41. خطوة عزيزة يا ست نعامة :) السؤال بتاع إنت ساكت ليه أو ساكتة ليه ده مستفز جداً جداً جداً...سواء منها أو منه أو من أي حد

    ReplyDelete
  42. الله..... حلوة أوي، من زمان ماقريتش حاجه حلوة

    ReplyDelete
  43. حلوة أوي تسلم ايدك

    ReplyDelete
  44. يا ستي تعالي وانا هافضل ماسك ايديك طول اليوم

    ReplyDelete
  45. وحشتيني احبك
    اكتب اليك من خارج حياتك
    عزة

    ReplyDelete
  46. باختصار

    رائعة

    هادفة

    وخصوصاً السطرين الخلاصة لاصة إللى في الاخر

    ReplyDelete
  47. kessa wake3eyah gidan we fe montaha elgamal ka2enek betewsafy 7aly tamam ,bas ana lesa feh mar7alit elkhotoba hahaha
    3ala fekrah ana monbaher bekhayalik we ebda3atik, we ya rab te2balony sadek ma3akom
    esmy islam , petrolem engineer, alexandria , geoetman@hotmail.com . we insha2 allah 7atabi3 mawke3ik bestemrar
    we elsalam khetam.........

    ReplyDelete
  48. very nice post..this what differs us from men!!

    ReplyDelete
  49. تسلم ايدك وعلي فكره مش كل الرجال مبيحبوش كده يعني .في ناس والله زي العسل وكوويسين

    ReplyDelete
  50. تصاعد زمني جميل وسلس
    صاحبه حوار قصير شبه متشابه
    على محطات زمنية مختلفة في حياة بطلة القصة
    إلى أن وصلت الكاتبة ببطلتها إلى محطتها الأخيرة
    كما وصلت بنا أيضاً إلى نهاية القصة في محطتها الأخيرةوفي المعنى المقصود والمنشود
    ( المستحقات العاطفية)
    فلكل منا مستحقاته العاطفية
    ولكن هذه المستحقات نرفض أن نأخذها في ،محطتنا الأخيرة
    نرفض أن نطلبها، نرفض أن تأتي إلينا عن غير طيب خاطر، نريدها طواعيهً من القلب ومن الجسد كله نريدها في كل المحطات من أول الخط إلى
    نهايته

    حسن أرابيسك

    ReplyDelete
  51. ههههههههههههههه
    ااقوللك ايه بس ..
    ضحكتينى من قلبى ..وشلتى عنى كام هم كده ..وهاتخلينى انام وانا مرتاحة
    وبقول الدنيا لسه فيها ناس بتفكر
    وناس بتقول..
    قولى بقى واحكيلنا كمان وكمان

    ReplyDelete
  52. أنا قريت البتاعة دي قبل كدة بس لما لقيت الفقرة الأخيرة اللي إنتي كتبتيها ... عجبتني ... فيها إحساس مش أي حد بيحسه ...
    تلاقيه شاف مسرحية سك على بناتك ... سيبيه يمسكها يا فوزييية :)

    ReplyDelete
  53. رحاب تعليقاتى متأخرة أوى بس بجد أسلوبك روعة ومعبر جدا أنا لسة فاتحة مدونتك انهاردة بس عجبنى أسوبك الأدبى السهل الراقى وفى نفس الوقت بيعبر عننا كلنا
    بالتوفيق

    ReplyDelete
  54. عجبتني جدا ...
    الحكاية كلها هل هو محتاج يمسك إيدها زي ما هي محتاجة إيده تحضن إيدها ؟؟؟

    تحياتي

    ReplyDelete
  55. إنت ليه مش بتمسك إيدي وإحنا ماشيين في الشارع؟"
    "إيدك إيه بس اللي هامسكها دلوقتي! إنتي عاوزه جوز بنتك يقول علينا كبرنا وخرفنا؟!"

    ReplyDelete
  56. رحاب تعليقاتى متأخرة أوى بس بجد أسلوبك روعة ومعبر جدا أنا لسة فاتحة مدونتك انهاردة بس عجبنى أسوبك الأدبى السهل الراقى وفى نفس الوقت بيعبر عننا كلنا
    بالتوفيق

    ReplyDelete
  57. تصاعد زمني جميل وسلس
    صاحبه حوار قصير شبه متشابه
    على محطات زمنية مختلفة في حياة بطلة القصة
    إلى أن وصلت الكاتبة ببطلتها إلى محطتها الأخيرة
    كما وصلت بنا أيضاً إلى نهاية القصة في محطتها الأخيرةوفي المعنى المقصود والمنشود
    ( المستحقات العاطفية)
    فلكل منا مستحقاته العاطفية
    ولكن هذه المستحقات نرفض أن نأخذها في ،محطتنا الأخيرة
    نرفض أن نطلبها، نرفض أن تأتي إلينا عن غير طيب خاطر، نريدها طواعيهً من القلب ومن الجسد كله نريدها في كل المحطات من أول الخط إلى
    نهايته

    ReplyDelete