Thursday, February 17, 2005

جزمايـتـيـس


لدىّ اعتراف: علاقتي بالأحذية علاقة مَرضية، فأنا أحب اقتناء الأحذية جداً، وأسعد تسوق أقوم به هو الذي يبدأ بالبحث عن ملعقة خشبية مثلاً وينتهي بشراء حذاء (ونسيان موضوع الملعقة تماماً). وأنا دائماً مفلسة بشكل عام، وعندما يسألني أحد "امال بتصرفي فلوسك في إيه؟!" تكون إجابتي التلقائية التي لا تتغير: "في الجزم والكتب!"

ولقد عشت فترة يؤنبني ضميري (وجيبي) بشدة على هذا الهوس الحذائي غير المبرر أو المفهوم، ولكني عرفت بعد ذلك أن جميع النساء مهوسات بالأحذية، وأن التسوق لحذاء هو من أكثر الأشياء التي ترفه عن المرأة وتخرجها من أي انحراف مزاجي، فاسترحت لكوني أنثى طبيعية. وبقدر ما يضحكني فؤاد المهندس وهو يحتضن حذاء جميل قابله بالصدفة في الشارع فيقول: "بوز جزمتك يا مدام يدل على أنوثة طاغية"، بقدر ما أتفهم موقفه تماماً، وأقدره جداً لاقتناء ذلك الدولاب الضخم الذي يحتوي على الآف الأحذية الجميلة والمختلفة.

كل ما سبق مفهوم وطبيعي، ولكني ركزت مؤخراً في تصرفاتي واكتشفت إنني أحب أن أكون حافية القدمين معظم الوقت: ففور دخولي بيت من البيوت التي أحبها وأستريح فيها أخلع حذائي وأطوي ساقي تحت مني، ولا أضع الحذاء مرة أخرى إلا عند خروجي من البيت، وأول شيء أفعله بعد الوصول لبنايتي بعد يوم طويل جداً هو خلع حذائي في مدخل البناية، وتسلق الطوابق الأربعة مستمتعة ببرودة البلاط تحت قدمي. كما تذكرت أنني كثيراً جداً عندما أحضر حفل زفاف تُلتقط لي صورة أو لقطة بكاميرا الفيديو وأنا حافية، أو أسير من القاعة إلى السيارة حافية (فعلت ذلك مرة في موقف السيارات بعد حفلة بدار الأوبرا فرفض أخي أن يسير بجواري!). وبعد ارتداء الكعب العالي لفترة طويلة أقود سيارتي بدون حذاء. ومرة انقطع صندلي في شارع 26 يوليو بالزمالك، فخلعت الصندل الآخر ووضعتهما في حقيبتي، وسرت حافية حتى وجدت محل أحذية، وكنت في منتهى السعادة لأني بذلك استطعت أن اشتري حذاء أحمر كنت أريد مثله منذ بداية الصيف. فإذا كنت متلهفة كل هذا التلهف على تحرير قدمي من براثن الأحذية، فلماذا هذا التعلق المرضي بها إذن؟! من الواضح أن هذه بداية مرض جديد سيُطلق عليه "جزمايتيس". حفظنا الله وإياكم شر الأمراض!

13 comments:

  1. جزمايتيس يشير الى التهاب الجزم
    مرضك هو احد اثنين
    جزمافيليا أو جزمافوبيا :)

    و أنا برضه فلوسي خلصانة على الكتب... و السجاير...:(

    ReplyDelete
  2. تحياتي

    لأ يا محمد .. المقطع فيليا و فوبيا يعني الخوف المرضي .. وزي ماانت شايف هي واقعة في غرام الجزم مش خايفة منها .. العجيب إنها بتحب تمشي حافية !! طيب بتشتري جزم كتير لية !! .. الحالة دي تشبة كتير حالة " أنا جعانة .. طيب ياحبيبتي .. تاكلي إية ؟ هو أنا جعانة .. بس ما ليش نفس .. " (إتحول الراجل و خشًب و طب ساكت) .. ربنا معانا ويساعدنا ..

    ReplyDelete
  3. فيليا يعني الحب وفوبيا هو الخوف المرضي

    بس "تايتس" شكلها اظرف :)

    شجاير، جزم، شنط، قطط...ىهو كله إدمان وأنا مقتنعة إن الواحد لو مدمن مش بيخف...هو بس بيستبدل إدمان بآخر :)

    ReplyDelete
  4. لأ انا بحب الشنط أكتر.. و مؤخراً بعد الحادثة ( قصدي الحجاب ) بقى عندي غرام بالإيشاربات و الشالات لدرجة اني لو عجبني شال اشتريه و لو ما لقيتش عندي حاجة تيجي معاه اروح اشتري لبسة كاملة علشان البسه..

    بس انا حاسة انه المشي حافية القدمين دي حالة منتشرة عند كل الجنس الناعم.. احلى حاجة صوابع رجليكي تلعب على الأرض الباردة

    و النبي يا رحاب ركزي معايا و بلاش تشتتي افكارك و خليكي في سميرة يا يا يا يا يا يا يا يا يا يا يا

    انا هلا

    ReplyDelete
  5. عندك حاجتين:
    جزمانيا
    و
    كاللوفوبيا
    وعلى غرار السادو-مازوخية، اللي بتجمع بين حاجتين عكس بعض
    أقترح
    جزماكاللوفوبومانيا
    وربنا يشفي كل المؤمنين

    ReplyDelete
  6. Maleesh fel gezam :D Heya gazma wala gazmetein yotam, wadomtom.

    Just to let you know you'll need to update the Egyptian Blog Ring link to www.egybloggers.com instead of the current link.

    Shafakom allah.

    ReplyDelete
  7. loooooooooooooooooooooooooooooooool 7elwa awi awi ya Re7ab!!!!! I can't stop laughing. And it's not just funny... it's intimate... aktar 7aga ba7ebbaha fe ketabatek ennaha intimate keda we betkhali el wa7ed 7atta we howa beyed7ak 2albo yewga3o... mesh 3arfa leeh... leeh ana 2alby beyewga3ni men el 7agat elli betektebeeha?? We ezay 7aga mod7eka keda momken yekoon feeha ree7et shagan be3eeda keda which you can't even put your finger on?

    ReplyDelete
  8. ya bet enti betetlakeki 3ashan albek yewga3ek?!! eh 3elaqet albek bel gezam bas?! :PPP

    yemken la2eni lama bamshi 7afya badous 3la 7agat bet3awarni...yemken da masdar el shagan??? :PPP

    enti batouttet el batabeeeeeeeeeet! :))))))))

    ReplyDelete
  9. أنا اشتت أفكاري براحتي يا هلا، حبة جزم حبة بلالين ومراجيح مولد النبي...أفكاري وأنا حرة فيها :)

    سميرة جاية بس أنا خفت من تهديداتك إنتي وسامية ومش هاحطها على المدونة غير لما تخلص

    سلي نفسك بقى بمغامراتي الجزمايتيس
    :PPP

    ReplyDelete
  10. Gazmayology!
    azon lazem tekouny 3arfa ya samia ree7et el shagan gaya menein!! khosousan b3d 7afla taweela men el ka3b el 3aly, asdy men moseeka el 7ogra, ya3koboha khal3 maytouzy lel 7eza2 el ayman w wal aysar..

    b3dein howa el shagan aslan warana warana 7ata fel gezam (w talama albena byewga3na 7ata we7na benetkalem 3an el gezam yeb2a lesa gesmena 7ases beba3do-3o2bal el bashar)!!
    wala nelbes gowanty a7san ba2a!!

    ReplyDelete
  11. 3agabetny awy wenty betwsefy lama teegy tal3a wenty 7afya 3al2rd elsa23a...fe3lan 7asseit bemot3etha ba3d waga3 reglein :)

    cookie

    ReplyDelete
  12. bara el ezaz kan 3'eim w amtar w bar2,
    mayhemeneesh -ana olt- wala 3andy far2,
    3'ayart ra2yee b3d sa3et zaman,
    w kont fel share3 w fel gazma 7'ar2!! 3agaby!

    ReplyDelete
  13. بدائية أنت كإنساسن يعيش فى غابة ..
    متحررة بداخلك كعصفور
    ولكننا فى زمن ووسط يفرض علينا الالتزام النسبى .. كل حسب وضعه الاجتماعى ونشأته ..
    لذا فأنت حافية القدمين باختيارك مقيدتهما رغما عنك
    أما عن شراء الأحزية ... فذاك داء حريمى عضال .. لم أر واحدة خلت فنه فى فترة من عمرها .. وعندما يشفيها الله من هذا المرض فغالبا يبتليها بمرض آخر وغالبا ما يكون متعلقا بالجلود .. الشنط أقصد لا الأمراض الجلدية :)
    مبروك عليك الجزمة الحمراء

    ReplyDelete