اليوم فقط انتهيت من قراءة كتابك ارز بالبن لشخصين00اعجبتني كثيرا قصص "محاولة لترجمة الحياة" و"أرز باللبن لشخصين" الى جانب "أن تنسى" و"نظريتي اللغوية" 00صياغتهم الفنية شديدة الجمال 00فكرة "أنا بس على أكبر" برّاقة جدا وأظنها تحتاج منك الى اعادة استغلالها بشكل أعمق00أما "جمال الدنيا وحقيقة الأشياء" فهي أروع من أن أصفها أو اصف الحالة التي تركتني فيها، حتى لو لم يكن خيالك قد تدخل في الأحداث فطريقة السرد وشفافية الاحساس منحتها روحا ساحرة 00لكنني أختلف معك في بدء الكتاب ب "بالأمس حلمت بالبطيخ" أظن البدء باحدي القصص السابقة كان اجمل00اّه نسيت أهم شيء بين هذه الثرثرة00مبروك!0
انا اول مرة اتعرف عليكم وعلى المدونات كان انهردة على( و.ت.ف) وعجبتنى الفكرة اوى فبحثت عنكم على النت فزداد اعجابى بكم اكثر واكثر وانا الان اريد الحصول على الكتاب ولكن لا اعلم من اين يمكننى الحصول عليه
مش أول مرة أدخل المدونة طبعاً دخلت مرة زماااان ودخلت تانى لما شفتك ف العاشرة مساءاً بالمناسبة كنتى طبيعية وتلقائية وجميلة ليلتها وضحكت على موضوع الشريحة اللى اتقلبت بقدرة قادر لعربى أصل أنا برضه كنت كده أول مابدأت تدوين
عجبنى هنا كلمة فؤاد حداد مفيش حياة إلا عند غيرك تعيش ف خيره ويعيش ف خيرك
ولما جبت الكتاب قريت طبعاً أرز باللبن لشخصين بالمناسبة أنا وماما معلقين على العنوان ولسه ضاربين طاسة بيض مقلى بالمورته بمزاج لشخصين برضه الله ع أى حاجه تتعمل بحب وروقان وعلى فكرة عملت الطاسة على صوت ثومة وعلقت معايا جملة يلا نلحق م الزمن أيام صفاااااااا
مبروك يا رحاب شفتى.. سرحت كنت هانسى أقولك أنا كنت نايمه والحلقة بتتعرض هتنزل ع اليوتيوب ياترى؟
ايه الحلاوة دي يا رحاب :) نورتوا أو تي في سعيد باللقاء الجميل ده مع رشا الجمال وانجي المقدم وخفة الظل والدعابة الحاضرة شرفت بالظهور بنفس البرنامج مع شريف عبد الرحمن وانجي بفقرة شوية فن ، بصراحة محطة رائعة وفخر لكل انسان أن يظهر بها تحياتي وفي انتظار تشريفك مدونتي
نورت الحلقة يا رحاب بس انتى و غادة الحبيبة ما اتكلمتوش كتير المهم ان آرائك كانت حلوة جدا و مقنعة مبروك على كتابك اللى باحمد ربنا انى جبته من المعرض رغم انى ما كنتش أعرف مدونتك قبلها بس أنا قلت هى يعنى جت على الكتاب الصغنون ده؟هى فرقت يعنى 20 كيلو كتب من 20 كيلو و عشرة جرام؟ كان يوم حلو فى المعرض و كان أحلى لما طلعت منه بكتبكم انتو التلاتة.
دى أول مرة أدخل عالمدونة ولسه ماقريتهاش كلها طبعا ولسه ماجيبتش الكتاب .. بس حدور عليه واجيبه ان شاءالله كنتم لذاذ جدا على الأو تى فى .. ربنا يوفقكم دايما جميل ان النموذج دا من البنت المصرية يظهر ويبقى واضح و قوى
مبروك ليكى و لغاده وغاده الصراحه كانت الحلقه حلوه و لذيذه وكنتو زى القمر و انتى يا رحاب ضحكتك حلوه اوه انا لسه ما جبتش الكتب بس ان شاء الله هجيبها و انا بحب كتاباتك و على فكره ماما معجبه بيكو جدا و اتمنى ليكو التوفيق دايما
Rehab el gameela :) .. ana 2areet ketabk kolo fi 2a3da wa7da .. w di 7aga ana 3omry ma 3amltaha 2abl kda ela ma3a ketaab taxi !! .. begaad masha2 allah 3alikiii .. love the blog .. love ur posts .. love the boook .. love uuuuuuuuuu .. and i wondered le ya rabiii ma3ndeesh as7aaab zayk ?!
مبروك انا باحقد بشدة هاموت من الحقد على حظى النحس اللى منعنى من انى اسمع الحلقة بتاعة العاشرة مساءاً مهاموت من الغيظ من برنامج العاشرة انه ما ببيتعاش تانى سعيد بكن جداً
رحاب بسام قرأت بعضا من تدويناتك بعد الضجة التي صاحبت نشر دار الشروق لكتاباتك أنت وغادة وغادة. أحيك لأنك الأقرب فيهن إلى روح الأدب الحقيقي الباقية أسماء شهاب الدين كاتبة مصرية
تماااااااام
ReplyDeleteماشاء الله لا قوة الا بالله ربنا يزودكم نجاح ونجاح :)
هستنى الحلقة وهتكون جميلة اكيد ان شاء الله
سلامز :)
اليوم فقط انتهيت من قراءة كتابك ارز بالبن لشخصين00اعجبتني كثيرا قصص "محاولة لترجمة الحياة" و"أرز باللبن لشخصين" الى جانب "أن تنسى" و"نظريتي اللغوية" 00صياغتهم الفنية شديدة الجمال 00فكرة "أنا بس على أكبر" برّاقة جدا وأظنها تحتاج منك الى اعادة استغلالها بشكل أعمق00أما "جمال الدنيا وحقيقة الأشياء" فهي أروع من أن أصفها أو اصف الحالة التي تركتني فيها، حتى لو لم يكن خيالك قد تدخل في الأحداث فطريقة السرد وشفافية الاحساس منحتها روحا ساحرة 00لكنني أختلف معك في بدء الكتاب ب "بالأمس حلمت بالبطيخ" أظن البدء باحدي القصص السابقة كان اجمل00اّه نسيت أهم شيء بين هذه الثرثرة00مبروك!0
ReplyDeleteمبروك
ReplyDeleteإذا سمحتوا أرجو أن يسجلها أحد ويرفعها على اليوتيوب
انتي عسوله جدا وكتابك رائع وانا عملت مدونه صغننه كده لسه في الاول اتمنى تشرفوني بزيارتها
ReplyDeletehttp://hasobatiya.blogspot.com/
ربنا يزيييــد ويبــارك
ReplyDeleteمــاشــــــاء الله
تســـتاهلوووون كــل خيـــر
:)
أنا شفتكم في برنامج العاشرة مساء و كنتم كويسين جدا و مبروك على الكتب و ربنا يوفقكم
ReplyDeleteانا اول مرة اتعرف عليكم وعلى المدونات كان انهردة على( و.ت.ف) وعجبتنى الفكرة اوى فبحثت عنكم على النت فزداد اعجابى بكم اكثر واكثر وانا الان اريد الحصول على الكتاب ولكن لا اعلم من اين يمكننى الحصول عليه
ReplyDeleteمتى إعادة البرنامج؟
ReplyDeleteعارفة اعادة "صباحك سكر زيادة" بتكون الصبح بدري، لكن "مسائك" ما بظن سبق
شفت الإعادة
مين المنقذ الي حيقولي الوقت؟
:p
رحاب
ReplyDeleteعندك فكرة لو "مدون@ت الشروق" حتكون
متوفرة في "معرض الرياض للكتاب" الأسبوع
الجاي؟
كنت معدي عليها امبارح بالصدفة
ReplyDeleteلاقيت ثلاث سيدات
مع انجي ومش عارف التانية اسمها ايه
بيتكلوا عن العنوسة والزواج والطلاق وكلام كتير حريمي
فا قلبت القناة
انتم دول؟
كان فيه واحدة حامل
وواحدة محجبة
وواحدة مش محجبة
صح؟
مش أول مرة أدخل المدونة طبعاً
ReplyDeleteدخلت مرة زماااان
ودخلت تانى لما شفتك ف العاشرة مساءاً
بالمناسبة كنتى طبيعية وتلقائية وجميلة ليلتها
وضحكت على موضوع الشريحة اللى اتقلبت بقدرة قادر لعربى
أصل أنا برضه كنت كده أول مابدأت تدوين
عجبنى هنا
كلمة فؤاد حداد
مفيش حياة إلا عند غيرك
تعيش ف خيره ويعيش ف خيرك
وقريت
المرجيحة
وكذا حاجه كمان
بس اكسيكيوز الزهايمر
نسيت عناوين الحواديت اللى عجبتنى
ولما جبت الكتاب
قريت طبعاً
أرز باللبن لشخصين
بالمناسبة أنا وماما معلقين على العنوان
ولسه ضاربين طاسة بيض مقلى بالمورته
بمزاج لشخصين برضه
الله ع أى حاجه تتعمل بحب وروقان
وعلى فكرة عملت الطاسة على صوت ثومة
وعلقت معايا جملة
يلا نلحق م الزمن أيام صفاااااااا
مبروك يا رحاب
شفتى.. سرحت
كنت هانسى أقولك
أنا كنت نايمه والحلقة بتتعرض
هتنزل ع اليوتيوب ياترى؟
ايه الحلاوة دي يا رحاب :) نورتوا أو تي في
ReplyDeleteسعيد باللقاء الجميل ده مع رشا الجمال وانجي المقدم وخفة الظل والدعابة الحاضرة
شرفت بالظهور بنفس البرنامج مع شريف عبد الرحمن وانجي بفقرة شوية فن ، بصراحة محطة رائعة وفخر لكل انسان أن يظهر بها
تحياتي
وفي انتظار تشريفك مدونتي
نورت الحلقة يا رحاب
ReplyDeleteبس انتى و غادة الحبيبة ما اتكلمتوش كتير
المهم ان آرائك كانت حلوة جدا و مقنعة
مبروك على كتابك اللى باحمد ربنا انى جبته من المعرض رغم انى ما كنتش أعرف مدونتك قبلها بس أنا قلت هى يعنى جت على الكتاب الصغنون ده؟هى فرقت يعنى 20 كيلو كتب من 20 كيلو و عشرة جرام؟
كان يوم حلو فى المعرض و كان أحلى لما طلعت منه بكتبكم انتو التلاتة.
رحاب بسام ...سبق أن عرفتك من ترجمة بعض الانتصارات الصغيرة التى كنت أقيمها ضمن مشروع كتب المدارس
ReplyDeleteوالان احببتك بجد وحاسة إنك حد عسول وجميل
مبروك ويارب إنتصارات أكبر وأجمل
دى أول مرة أدخل عالمدونة ولسه ماقريتهاش كلها طبعا ولسه ماجيبتش الكتاب .. بس حدور عليه واجيبه ان شاءالله
ReplyDeleteكنتم لذاذ جدا على الأو تى فى .. ربنا يوفقكم دايما
جميل ان النموذج دا من البنت المصرية يظهر ويبقى واضح و قوى
رحاب انتي روعه وكنتي عسوله في مسائك سكر زياده كلكم بصراحه وانا جبت كتابك جميل موت واتمنى تشرفيني في مدونتي الصغننه http://www.hasobatiya.blogspot.com
ReplyDeleteمبروك ليكى و لغاده وغاده
ReplyDeleteالصراحه كانت الحلقه حلوه و لذيذه وكنتو زى القمر و انتى يا رحاب ضحكتك حلوه اوه
انا لسه ما جبتش الكتب بس ان شاء الله هجيبها و انا بحب كتاباتك
و على فكره ماما معجبه بيكو جدا
و اتمنى ليكو التوفيق دايما
Rehab el gameela :) .. ana 2areet ketabk kolo fi 2a3da wa7da .. w di 7aga ana 3omry ma 3amltaha 2abl kda ela ma3a ketaab taxi !! .. begaad masha2 allah 3alikiii .. love the blog .. love ur posts .. love the boook .. love uuuuuuuuuu .. and i wondered le ya rabiii ma3ndeesh as7aaab zayk ?!
ReplyDeleteمبروك
ReplyDeleteانا باحقد بشدة
هاموت من الحقد
على حظى النحس اللى منعنى من انى اسمع الحلقة بتاعة العاشرة مساءاً
مهاموت من الغيظ من برنامج العاشرة انه ما ببيتعاش تانى
سعيد بكن جداً
مبررررررررررروك
رز بلبن وسكر زيادة
ReplyDeleteلا نتعجب من ارتفاع أسعار السكر هذه الأيام
تمام يا باشا
ReplyDeleteتحيه طيبه من أرض الفخار ونتمنى التواصل
ReplyDeleteرحاب بسام
ReplyDeleteقرأت بعضا من تدويناتك
بعد الضجة التي صاحبت نشر دار الشروق لكتاباتك أنت وغادة وغادة. أحيك لأنك الأقرب فيهن إلى روح الأدب الحقيقي الباقية
أسماء شهاب الدين
كاتبة مصرية