Sunday, November 22, 2015

الحمار المخطط الحائر

كان يا ما كان.. يا سعد يا إكرام.. ولا يحلا الكلام.. إلا بذكر النبي عليه أفضل الصلاة والسلام.
كان فيه حمار مخطط جميل.. جميل، لكن كان نفسه يبقى حصان. كان دايما بيقف بعيد على طرف الساحة اللي فيها السيرك، مستخبي تحت الشجرة الكبيرة وبيتفرج على الحصنة وهي بتدرب جوه. تمر عليه الساعات الطويلة وهو واقف في مكانه مسحور، ومرات يحاول يقلد حركاتهم. بقى عارف أساميهم وفقرة كل حصان منهم.
وفي يوم من الأيام، اتشجع  وقرر ينضم لهم. راح خبط على باب المدرب وقال له إنه عايزه يدربه علشان يقدم فقرة في السيرك. المدرب ضحك وقال: وأقول إيه للناس؛ ده حصان بس بهت في الغسيل؟ ولا لسه الدهان بتاعه مانشفش؟ انت حمار مخطط يا ابني، عيش عيشة أهلك؛ روح اجري في الغابة، اهرب من أسد ولا ارفس غزالة.
الحمار المخطط زعل لكن مايأسش. تاني يوم راح خبط على المدرب برضه. المدرب فتح الباب وجاله ذهول لما شاف قدامه شجرة على شكل حصان. لما اكتشف إن ده الحمار المخطط ضحك، ولما الحمار قال له: أنا هعمل فقرة الشجرة الراقصة، المدرب ضحك أكتر وطرده بالذوق.
الحمار المخطط زعل لكن مايأسش. تاني يوم راح خيط على المدرب، اللي زعق له المرة دي لما لقاه لازق ريش على جسمه كله وبيقول إنه هيعمل فقرة الفرخة الراقصة.
الحمار زعل لكن مايأسش. قعد يتمشى كتير في الغابة ويفكر؛ هل هو فعلا عايز يبقى حصان؟ هل هو عايز يبقى في السيرك؟ طيب هل هو عايز يرقص مع الحصنة؟ مممم.. مش متأكد أوي. هو عارف إنه زهق من حياة الغابة العبثية. هيبقى حمار مخطط، وبعدين؟ في يوم هياكله الأسد وهتخلص الحكاية.
وفي يوم افتتاح السيرك فوجيء الجمهور بالحمار المخطط داخل يجري بسرعة جدا وبيشوط كل حاجة، لحد ما شاط شبكة كلها كور ملونة. قعد يشوط الكور على الجمهور والجمهور يضحك، وعمال السيرك بيجروا في كل مكان بيحاولوا يلموا الكور ويقبضوا على الحمار المخطط.
وتاني يوم، كل جرايد البلد كانت بتتكلم عن مَولِد نجم جديد في السيرك.

16 comments:

  1. انا جبيت الحمار المخطط الجميل ده ، هو الحقيقة يمثلني
    أنا مستنية النسخة بالرسوم المصورة
    :)

    ReplyDelete
  2. الف مليون حمدالله ع سلامتك يا د رخاب
    ماتتصوريش قمة سعادتي بعودتك
    انا من متابعينك من زمان جدا من ايام المدونات2006
    والمطبخ الفرنساوي انت حقيقي استاذتي ف الكتابه وملهمتي
    نفسي اقرا تدوينتك دايما بصوتي وتسمحيلي بده لان عندي هاجس اتكلم عن حاجتك بدون اذنك

    ReplyDelete
  3. هحكيها لأختي الصغيره انهارده 😁😁
    و بجد شكرا علي كتاباتك الحلوه دي و افضلي متواضعه كده علطول 😊😇

    ReplyDelete
  4. هحكيها لأختي الصغيره انهارده 😁😁
    و بجد شكرا علي كتاباتك الحلوه دي و افضلي متواضعه كده علطول 😊😇

    ReplyDelete
  5. اشكرك علي الابداع الذى اشهده منك دائما

    ReplyDelete
  6. Do not use all of these Private Money Lender here.They are located in Nigeria, Ghana Turkey, France and Israel.My name is Mrs.Emily Michael, I am from Canada. Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal or business loan?contact Fast Legitimate Loan Approval he help me with a loan of $95,000 some days ago after been scammed of $12,000 from a woman claiming to be a loan lender from Nigeria but i thank God today that i got my loan worth $95,000.Feel free to contact the company for a genuine financial contact Email:(creditloan11@gmail.com)

    ReplyDelete
  7. Invest with 200$ and get a returns of 5,000$ within seven business working days.
    Why wasting your precious time online looking for a loan? When there is an opportunity for you to invest with 200$ and get a returns of 5,000$ within seven business working days. Contact us now for more information if interested on how you can earn big with just little amount. This is all about investing into Crude Oil and Gas Business.

    Email: investmoneyoilgas@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Do you need personal loan?
    Loan for your home improvements,
    Mortgage loan,
    Debt consolidation loan,
    Commercial loan,
    Education loan,
    Car loan,
    Loan for assets.
    financialserviceoffer876@gmail.com WhatsApp +918929509036

    ReplyDelete
  9. تحرص شركات تصنيع العبوات البلاستيكية لعبوات الكاتشب على تصميم عبوات جذابة وعملية تتناسب مع طبيعة المنتج وتوفر حماية كافية له، كما تتبع المعايير العالمية والمحلية في صناعة هذه العبوات لضمان جودتها وسلامة المنتج المعبأ فيها.

    ReplyDelete
  10. يتميز مصنع ناسكوتريد احد افضل مصانع أحذية سيفتى بتنوع منتجاته، حيث يُقدم مجموعة واسعة من أحذية السيفتي المصممة لتناسب مختلف الصناعات والبيئات. سواء كنت في قطاع البناء أو الصناعات الكيماوية أو حتى الرعاية الصحية، ستجد في مصنع ناسكوتريد الخيار الأمثل لتلبية احتياجات سلامتك وأمانك.

    ReplyDelete
  11. يوفر ونش هيدروليك العديد من الفوائد الإضافية مثل قابلية التخزين والنقل السهلة، والتكامل مع معدات النقل الأخرى، والتحكم عن بعد لتسهيل عمليات النقل والرفع. ويمكن التحكم بشكل دقيق في عمليات رفع ونقل الحمولات باستخدام ونش هيدروليك، مما يسهل التحكم في العمل وضمان عدم وقوع حوادث يساعد ونش رفع اثاث هيدروليك في توفير التكاليف والجهد البشري، حيث يستخدم في تسهيل وتسريع عمليات النقل بكفاءة

    ReplyDelete
  12. شركات نقل العفش يجب أن تتمتع بعدة سمات لضمان تقديم خدمات ذات جودة وراحة للعملاء. إليك بعض السمات الهامة التي يجب أن تتوفر في شركات نقل العفش:

    الموثوقية:

    يجب أن تكون الشركة موثوقة وملتزمة بتقديم الخدمات في الوقت المحدد وفقًا للاتفاقيات.
    الخبرة:

    يفضل اختيار شركة نقل عفش بالقاهرة ذات خبرة في مجال نقل العفش، حيث يمكن للخبرة أن تسهم في تجنب المشاكل وتحسين فعالية العمليات.

    ReplyDelete
  13. تغليف المواد الغذائية برولات شرنك POF (Polyolefin Shrink Film) يحمل العديد من الفوائد والأهميات. إليك بعض النقاط التي تبرز أهمية استخدام رولات شرنك POF في تغليف المواد الغذائية:

    حماية المنتج:

    يوفر أرولات شرنك POF حماية فعالة للمواد الغذائية، حيث يحيط بالمنتج ويحميه من التلوث والتأثيرات الخارجية مثل الرطوبة والهواء.
    تمديد فترة الصلاحية:

    يساعد تقنية شرنك POF في تمديد فترة صلاحية المنتجات الغذائية عن طريق حمايتها من التأثيرات البيئية وتحسين شروط التخزين.

    ReplyDelete